Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Hyppää pääsisältöön

Palvelumanuaalin linjaukset palveluvalikoimasta

Tälle sivulle on kuvattu linjaukset liittyen Palvelumanuaalin palveluvalikoimaan. Sivulle päivitetään sopimuksen yhteydessä tehtyjen linjausten lisäksi sopimuskauden aikana kuntayhteisesti tehdyt tarkentavat linjaukset.

Uudenmaan työllisyyspalveluiden Palvelumanuaali kokoaa yhteen Uudenmaan alueen palveluita kunta-, toimiala- ja organisaatiorajat ylittäen. Ensisijainen kriteeri palveluiden tuomiselle Palvelumanuaaliin on se, että palvelu on tarkoitettu Uudenmaan alueen kokeilukuntien työnhakija-asiakkaille ja palvelu on työllistymistä edistävää ja/tai työkykyä tukevaa ja ylläpitävää.
Alueellinen rajaus
  • Uudenmaan työllisyyspalveluiden Palvelumanuaalin tavoitteena on koota yhteen Uudenmaan alueen työllistymistä edistävää ja työkykyä ylläpitävää palveluvalikoimaa kunta-, toimiala- ja organisaatiorajat ylittäen.
  • Palvelumanuaali on Uudenmaan kuntakokeilujen (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kerava, Raasepori, Hanko ja Porvoo) yhteiskehittämä asiakasohjauksen työväline. Tästä syystä Palvelumanuaalin palveluvalikoima kohdennettu ensisijaisesti näiden kuntien asiakkaille
  • Kuntakokeilujen asiakkaita ovat työnhakija-asiakkaat, jotka ovat työttömiä, lomautettuja, työllistettyjä tai työllistymistä edistävässä palvelussa olevia ja
    • saavat työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa Kelasta,
    • äidinkieli on muu kuin suomi, ruotsi tai saame tai kansalaisuus on muu kuin Suomi tai
    • ovat alle 30-vuotiaita
  • Uudenmaan kuntakokeilujen (Helsinki, Espoo, Vantaa-Kerava, Raasepori-Hanko ja Porvoo) lisäksi Uudellamaalla toimii vuoden 2023 alusta lähtien Länsi-, Keski- ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialue, Vantaa-Keravan hyvinvointialue sekä näiden lisäksi SoTePe-palveluita järjestää Helsingin kaupunki.
  • Hyvinvointialueiden myötä Palvelumanuaalin työkykyyn linkittyvä palvelutarjonta koskee siis myös Askolan, Lapinjärven, Loviisan, Myrskylän, Pukkilan, Sipoon, Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Mäntsälän, Tuusulan, Pornaisten, Inkoon, Karkkilan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Lohjan, Siuntion ja Vihdin alueiden asiakkaita.
  • Tulevat työllisyysalueet tulevat myös vaikuttamaan alueella tehtävään palveluohjaukseen ja yhteistyöhön.
Kuntien ja hyvinvointialuiden omat palvelut
  • Palvelumanuaaliin tuodaan toistaiseksi vain niiden kuntien omaa palveluvalikoimaa, jotka osallistuvat Palvelumanuaalin kehittämiseen. Näitä kuntia ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kerava, Raasepori, Hanko ja Porvoo.
  • Palvelumanuaaliin tuodaan kuntien omaa palvelutarjontaa niiltä toimialoilta, jotka järjestävät sellaisia työllistymistä edistäviä ja työkykyä tukevia palveluita, joihin kuntakokeilujen asiakaskohderyhmään kuuluvat asiakkaat voivat osallistua.
  • Tällaisia toimialoja/yksikköjä ovat korostuneesti työllisyyspalvelut, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala sekä sote-toimiala/hyvinvointialueet.
  • Työllisyyspalveluiden osalta on tarkoituksenmukaista kuvata Palvelumanuaaliin koko se palvelutarjonta, johon asiantuntija/omavalmentaja voi asiakkaan ohjata. Työllisyyspalveluiden tekemää peruspalvelua (asiakastapaamiset, suunnitelman teko, tulkkaus jne.) ei kuvata Palvelumanuaaliin palveluina.
  • Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan erilaiset osaamisen kehittämisen ja jatkuvan oppimisen palvelut on tarkoituksenmukaista kuvata Palvelumanuaaliin.
  • Sote-toimialan / hyvinvointialueiden työkyvyn arviointiin, tukeen ja ylläpitoon liittyvät palvelut, jotka on tarkoitettu työnhakija-asiakkaille, on tarkoituksenmukaista kuvata Palvelumanuaaliin. Palvelumanuaaliin ei kuvata erillisinä palveluina Soten peruspalveluita (esim. päivystykset, hammashoito jne.) 
  • Kuntien lakisääteiset palvelut (esim. velvoitetyöllistäminen) kuvataan Palvelumanuaaliin lähtökohtaisesti yhtenä palvelukuvauksena, joka on yhteinen kaikille kunnille. Kunnilla on mahdollisuus lisätä näihin kuvauksiin kuntakohtaiset poikkeusohjeet. Niiden lakisääteisten palveluiden kohdalla, jossa käytännöt poikkeavat laajemmin toisistaan (kuntouttava työtoiminta, työttömien terveystarkastukset jne.) tehdään Palvelumanuaaliin palvelukuvaukset kuntakohtaisesti. Jokainen kunta päättää oman alueensa palvelukuvausten luonteen itse: kunnassa voidaan tehdä esimerkiksi yksi yleinen kuntouttavan työtoiminnan palvelukuvaus tai toiminta voidaan tuoda Palvelumanuaaliin ryhmä- ja palveluntuottajakohtaisesti.
Oppilaitosten palvelut
  • Oppilaitosten palveluista Palvelumanuaaliin on tarkoituksenmukaista tuoda ne palvelut, jotka on tarkoitettu erityisesti Uudenmaan alueen kuntakokeilujen työnhakija-asiakkaille.
  • Koska oppilaitosten palvelutarjonta on laaja ja se on kattavasti edustettuna mm. Opintopolku.fi-sivustolla, tuodaan Palvelumanuaaliin etenkin ne koulutukset ja kurssit, jotka tukevat työnhakija-asiakkaiden työllistymistä.
  • Jokainen palvelu kuvataan Palvelumanuaaliin lähtökohtaisesti erillisenä palvelukuvauksena. Oppilaitoksen samankaltaiset palvelut voidaan koota samaan palvelukuvaukseen yhteisen otsikon alle, mikäli palvelut ovat tarpeeksi samankaltaisia keskenään (yhteen koottujen palvelujen välillä ei ole esimerkiksi työttömyysetuuteen liittyviä ristiriitoja, jotta viranomaisen työ- ja prosessiohjeet on mahdollista laatia).
  • Tutkintoon johtavia koulutuksia ei kuvata Palvelumanuaaliin vaan niiden osalta tullaan Palvelumanuaalista viittaamaan Opintopolku.fi-sivustolle.
  • Työnhakija-asiakkaille suunnatuista osatutkinnoista/tutkinnon osista  tuodaan Palvelumanuaaliin yleiskuvaus, josta voidaan linkittää alueella kyseistä palvelua järjestävien oppilaitosten tietoihin. Oppilaitos- ja tutkintokohtaisia tietoja ei ole tarpeen kuvata Palvelumanuaaliin.
  • Alakohtaisia lyhytkoulutuksia voidaan tuoda Palvelumanuaaliin silloin, kun Uudenmaan alueen kuntakokeilujen työnhakija-asiakkaat voivat niihin osallistua.
  • Erilaiset passi- ja korttikoulutukset voidaan tuoda Palvelumanuaaliin silloin, kun Uudenmaan alueen kuntakokeilujen työnhakija-asiakkaat voivat niihin osallistua.
  • TUVA-koulutuksesta, aikuisten perusopetuksesta ja aikuisten lukio-opetuksesta tuodaan Palvelumanuaaliin yleiskuvaukset, joista voidaan linkittää alueella kyseistä palvelua järjestävien oppilaitosten tietoihin. Oppilaitoskohtaisia tietoja ei ole tarpeen kuvata Palvelumanuaaliin.
Työvoimakoulutukset
  • Työvoimakoulutukset kuvataan Palvelumanuaaliin lähtökohtaisesti yhtenä yleisenä kuvauksena, josta linkitetään Koulutuskalenteriin työvoimakoulutustarjonnan äärelle.
    • Palvelumanuaaliin ei siis tuoda eri koulutustentarjoajien alakohtaisia kuvauksia.
    • Yleisen ”työvoimakoulutukset”-kuvauksen lisäksi Palvelumanuaaliin tuodaan yleiskuvauksina TUVA-koulutukset ja Startti ammattiin nuorille-koulutukset. Näistä kuvauksista linkitetään Koulutuskalenteriin ja/tai oppilaitoksen omille sivuille.
    • Keha-keskuksen kanssa jatketaan keskustelua mahdollisuudesta heijastaa Koulutuskalenterin tarjontaa osana Työvoimakoulutukset-kuvausta.
  • Kotoutumiskoulutuksista tehdään työvoimakoulutusten tapaan oma yleiskuvaus, jota linkitetään Kopoon koulutustarjonnan äärelle. Yksittäisiä kotoutumiskoulutuksia ei siis ole tarpeen kuvata Palvelumanuaaliin.
Kolmannen sektorin palvelut
  • Kolmannen sektorin palveluista Palvelumanuaaliin on tarkoituksenmukaista tuoda ne palvelut, jotka on tarkoitettu erityisesti Uudenmaan alueen kuntakokeilujen työnhakija-asiakkaille ja palvelu on työllistymistä edistävää ja/tai työkykyä tukevaa ja ylläpitävää.
  • Työllisyyden  ESR-hankkeet on tarkoituksenmukaista tuoda Palvelumanuaaliin.
  • Järjestöjen tuottamat lakisääteiset palvelut tuodaan Palvelumanuaaliin. Joistakin lakisääteisistä palveluista on yleiskuvaus, jolloin yksittäisten palveluntuottajien kuvauksia ei ole tarpeellista tuoda.
  • Järjestöjen tuottamien kielikoulupalvelujen lisääminen Palvelumanuaaliin voi olla tarkoituksenmukaista.
Maksulliset palvelut
  • Lähtökohtaisesti kannustamme tuomaan Palvelumanuaaliin maksuttomia koulutuksia, sillä monilla kunnilla ei ole mahdollisuutta tukea taloudellisesti työnhakijaa tämän osallistuessa maksulliseen koulutukseen.​
  • Mikäli maksullisia palveluita tuodaan Palvelumanuaalin, on palveluntuottajan tuotava palvelun tietoihin palvelun hintatiedot ja määriteltävä, mikäli palvelusta on mahdollista saada alennusta esim. tietyin ehdoin. Kuten muidenkin palveluiden kohdalla, tulee maksullisten palveluiden olla suunnattu Uudenmaan alueen kuntakokeilujen työnhakija-asiakkaille.

Muut palvelut
  • Palvelumanuaalissa on tällä hetkellä palveluita lakisääteisistä palveluista matalan kynnyksen palveluihin TE-hallinnolta, ELY-keskukselta, kunnilta, Kelalta, Työeläkelaitoksilta, alueen oppilaitoksilta, järjestöiltä, hankkeilta ja yksityisiltä palveluntarjoajilta. Uusien palveluntuottajien mukaan ottamista tarkastellaan näiden palvelutarjonnan pohjalta.
  • Palvelumanuaaliin palveluina lisättävät palvelut ovat sellaisia palveluita, joihin asiantuntija voi asiakkaan ohjata tai asiakas itse palveluun hakeutua. Palveluiden tiedot koostuvat yleisistä palveluun liittyvistä tiedoista ja niihin kuuluvista sisäisistä työ- ja prosessiohjeista.
  • Palveluiden lisäksi Palvelumanuaaliin tuodaan ”muut työkalut/sivustot”-sivu (nimi vahvistuu myöhemmin), jonne kootaan linkityksiä muihin työnhakua, työllistymistä, kotoutumista ja työkykyä tukevien sivustojen ja palvelualustojen äärelle. Tältä sivulta löytyvät myös esimerkiksi työnhaun verkkopalvelut, jotka eivät ole varsinaisia Palvelumanuaaliin tuotavia palveluita.