Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Hyppää pääsisältöön

Saavutettavuus

Mitä on saavutettavuus?

Saavutettavuus tarkoittaa, että digitaalisissa palveluissa otetaan huomioon erilaiset käyttäjät, heidän tarpeensa ja käyttötilanteet, jotta kaikki voivat käyttää palveluja mahdollisimman helposti.

Julkisen sektorin verkkopalveluiden saavutettavuutta säätelee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta. Saavutettavuudella tarkoitetaan, että monenlaiset erilaiset käyttäjät voivat käyttää verkkosivuja ja mobiilisovelluksia. Tämä tarkoittaa myös toimintarajoitteisia tai teknisiä apuvälineitä käyttäviä käyttäjiä. Saavutettavuus sisältää myös periaatteen helposti ymmärrettävistä verkkosisällöistä. 

Laki edellyttää, että verkossa julkaistut sisällöt noudattavat kansainvälisiä Verkkosisällön saavutettavuusohjeita. WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) on kansainvälinen ohjeisto, johon  vaatimukset perustuvat. WCAG:ssa on saavutettavuudelle kolme eri tavoitetasoa; A, AA ja AAA. 

Saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Palvelumanuaali-verkkosivustoa. Sivuston osoite on https://uusi.palvelumanuaali.fi/. 

Kaupungin tavoite 

Digitaalisten palveluiden saavutettavuudessa Helsingin tavoitteena on pyrkiä vähintään WCAG-ohjeiston mukaiseen AA- tai sitä parempaan tasoon, mikäli se on kohtuudella mahdollista.  

Vaatimustenmukaisuustilanne 

Tämä verkkosivusto täyttää lain asettamat kriittiset saavutettavuusvaatimukset WCAG 2.1 -tason AA mukaisesti seuraavin havaituin puuttein. 

Ei-saavutettava sisältö 

Jäljempänä mainittu sisältö ei vielä täytä kaikkia lain asettamia saavutettavuusvaatimuksia.

 

Havaitut puutteet  

Evästekysely: Sivuston evästekysely ei saa näppäimistökohdistusta ensimmäisenä vaan sivun sisältöä täytyy ensin selata, jotta painikkeet saavat kohdistuksen (WCAG 2.1: 2.4.3 Kohdistusjärjestys).  

Ei-tekstuaalinen sisältö: Kaikilla kuvilla ei ole selkeää tekstivastinetta avustavan teknologian käyttäjille (WCAG 2.1: 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö).  

Ilmoitukset sisällön muutoksesta: Osa sisällön muutoksista ei välity automaattisesti avustavan teknologian käyttäjille (WCAG 2.1: 4.1.3 Tilasta kertovat viestit).  

Sisällön muutos automaattisesti: Sivustolla on hakutoimintoja, joiden sisältö päivittyy automaattisesti ilman käyttäjän syötettä (WCAG 2.1: 3.2.2 Syöte).  

Elementtien toiminta: Kaikilla elementeillä (linkit, painikkeet, lomake-elementit) ei ole saavutettavaa nimeä ja/tai roolia tai ne on määritetty epäselvästi. (WCAG 2.1: 4.1.2 Nimi, rooli, arvo). Kaikilla lomake-elementeillä ei ole myöskään visuaalista nimilappua (WCAG 2.1: 2.4.6 Otsikot ja nimilaput). 

Elementtien sijoittelu ja kuvaus: Kaikkien elementtien (linkit, painikkeet) visuaalinen informaatio ei välity avustavan teknologian käyttäjille, kuten hakemuslomakkeiden vaiheiden kuvaus ja joidenkin linkkien sijoittelu suhteessa sisältöön (WCAG 2.1: 1.3.1 Informaatio ja suhteet). 

Virheilmoitukset: Kaikki virheilmoitukset eivät nyt välity riittävän selkeästi kaikille käyttäjille (WCAG 2.1: 3.3.1 Virheen tunnistaminen, 3.3.3 Virheen korjausehdotus). 

Kohdistusjärjestys: Joidenkin elementtien kohdistusjärjestys on epälooginen (WCAG 2.1: 2.4.3 Kohdistusjärjestys). 

Näkyvä kohdistus: Kaikilla interaktiivisilla elementeillä ei ole selkeää kohdistuksen ilmaisinta (WCAG 2.1: 2.4.7 Näkyvä kohdistus).  

Linkit: Kaikkien linkkien kohdetta ei ole selkeästi ilmaistu (WCAG 2.1: 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)). 

Kontrasti: Sivustolla on sisältöä, jonka kontrasti suhteessa taustaan on alle minimimääräysten (WCAG 2.1: 1.4.3 Kontrasti (minimi), 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti).  

Responsiivisuus: Osa sisällöstä asettuu pienellä näytöllä ruudun ulkopuolelle tai keskenään päällekkäin osittain tai kokonaan, jolloin sivuston käyttö on hankalaa esim. mobiililaitetta käyttäen (WCAG 2.1: 1.4.10 Responsiivisuus).  

Sivuston kieli: Kaikki sisältö ei ole saatavilla sivustolle valitulla kielellä tai kieliasetuksia ei ole määritetty oikein avustavalle teknologialle. (WCAG 2.1: 3.1.2 Osien kieli).  

 

Puutteiden korjaus

Yllä listatut puutteet korjataan vuoden 2026 loppuun mennessä. 

Sivustoa kehitetään edelleen ja käyttäjät saattavat kohdata palvelussa saavutettavuusongelmia. Ilmoitathan ylläpitäjälle osoitteeseen palvelumanuaali@hel.fi, jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole luettelossa. 

Tiedon saanti saavutettavassa muodossa 

Mainituista puutteista johtuen saavuttamatta jäävää sisältöä voi pyytää tämän sivuston ylläpitäjältä.   

Kaupunginkanslia / Helsingin työllisyyspalvelut 

palvelumanuaali@hel.fi  

Tämä seloste on laadittu 24.6.2024. 

 

Saavutettavuuden arviointi 

Saavutettavuuden arvioinnissa on noudatettu Helsingin kaupungin työohjetta ja menetelmiä, jotka pyrkivät varmistamaan sivuston saavutettavuuden kaikissa työvaiheissa.  

Saavutettavuus on tarkistettu ulkopuolisen asiantuntijan suorittamana auditointina sekä itsearviona.  

Saavutettavuus on tarkistettu käyttäen ohjelmallista saavutettavuustarkistusta sekä sivuston ja sisällön manuaalista tarkistusta. 

Arviointityökalujen raportoimat epäkohdat on tarkastettu ja tarvittaessa korjattu. 

Ulkopuolisen asiantuntija-auditoinnin on suorittanut Unicus Oy

Saavutettavuusselosteen päivittäminen 

Sivuston saavutettavuudesta huolehditaan jatkuvalla valvonnalla tekniikan tai sisällön muuttuessa sekä määräajoin suoritettavalla tarkistuksella. Tätä selostetta päivitetään sivuston muutosten ja saavutettavuuden tarkistusten yhteydessä. 

Helsingin kaupunki ja saavutettavuus 

Kaupunki edistää digitaalisten palveluiden saavutettavuutta yhdenmukaistamalla julkaisutyötä ja järjestämällä saavutettavuuteen keskittyvää koulutusta henkilökunnalleen.  

Sivustojen saavutettavuuden tasoa seurataan jatkuvasti sivustoja ylläpidettäessä. Havaittuihin puutteisiin reagoidaan välittömästi. Tarvittavat muutokset pyritään suorittamaan mahdollisimman nopeasti. 

Vammaiset ja avustavien teknologioiden käyttäjät 

Kaupunki tarjoaa neuvontaa ja tukea vammaisille ja avustavien teknologioiden käyttäjille. Tukea on saatavilla kaupungin sivuilla ilmoitetuilta neuvontasivuilta sekä puhelinneuvonnasta.

 

Palaute ja yhteystiedot 

Sivuston saavutettavuudesta vastaa  

Kaupunginkanslia / Helsingin työllisyyspalvelut 

palvelumanuaali@hel.fi  

Ilmoittaminen ei-saavutettavasta sisällöstä 

Mikäli käyttäjä kokee, etteivät saavutettavuuden vaatimukset kuitenkaan täyty, voi tästä tehdä ilmoituksen sähköpostilla palvelumanuaali@hel.fi tai palautelomakkeella (https://forms.office.com/e/ehDpQ7L21m). 

Tietojen pyytäminen saavutettavassa muodossa 

Mikäli käyttäjä ei koe saavansa sivuston sisältöä saavutettavassa muodossa, voi käyttäjä pyytää näitä tietoja sähköpostilla palvelumanuaali@hel.fi tai palautelomakkeella (https://forms.office.com/e/ehDpQ7L21m). Tiedusteluun pyritään vastaamaan kohtuullisessa ajassa. 

Saavutettavuuden oikeussuoja, Täytäntöönpanomenettely 

Mikäli henkilö kokee, ettei hänen ilmoitukseensa tai tiedusteluunsa ole vastattu tai vastaus ei ole tyydyttävä, voi asiasta tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten asia käsitellään. 

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
 

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
 

www.saavutettavuusvaatimukset.fi
 

saavutettavuus@avi.fi 

Puhelinvaihde: 0295 016 000
 

Avoinna: ma-pe klo 8.00 – 16.15

 

Saavutettavuusselosteen hyväksyntä 

Tämä seloste on hyväksytty 26.6.2024

Kaupunginkanslia / Helsingin työllisyyspalvelut 

Helsingin kaupunki 

 

Verkkopalvelu on ensijulkaistu rajatuille käyttäjäryhmille 1.9.2023. Sivusto on edelleen aktiivisessa kehityksessä ja päivityksiä tehdään säännöllisesti.  

Seloste on viimeksi päivitetty 26.6.2024. Päivityksessä muutettu lomakkeiden osoitteet ja palvelun yhteystiedot selosteen käyttäjille. 

 Palvelumanuaali-verkkopalvelun saavutettavuutta arvioidaan koko kehittämisen elinkaaren ajan ja palvelu pyritään suunnittelemaan saavutettavuusperiaatteet huomioiden.