Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Hyppää pääsisältöön
    Asiakasnäkymä
    Esimerkkikunta (poistetaan 11/2023)
    Päivitetty 22.08.2024

    Esimerkkipalvelu (poistetaan 10/2024)

    Kirjoita lyhyt tiivistelmä tai “hissipuhe” palvelusta. Kerro napakasti parilla selkeällä lauseella, mistä palvelussa on kyse ja kenelle se on tarkoitettu.  Lyhyt kuvaus näkyy palvelun ingressinä hakutuloksissa ja muilla listoilla. Muutoksia
    Palvelun toteutustapa
    Läsnäoloa vaativa palvelu
    Kohderyhmä
    Avoimille työmarkkinoille suuntaava,
    Korkeasti koulutettu,
    Ammatillisen osaamisen kehittäminen
    Palvelun kieli
    suomi
    (a1.1 kielen alkeistaito)
    ,
    ruotsi
    ,
    englanti
    (a1.1 kielen alkeistaito)
    Maksullisuus
    Palvelun hinta 123.60€

    Kuvaa kenttään maksullisuuteen liittyvät tarkennukset ja poikkeukset. Kerro esimerkiksi, jos palvelu on maksullinen vain tietylle kohderyhmälle, asiakkaan on mahdollista saada hinnan alennusta tai käytössä on palveluseteli. 

    Esim. “Koulutus on maksullista ja opintoseteli on käytössä. Mikäli opiskelija ei kuulu kotoutumiskoulutuksen piiriin, opisto voi myöntää opintomaksuun opintoseteliavustusta, jolloin opinnot voivat olla peräti maksuttomat. Opintoihin on mahdollista hakea myös Kelan ammatillisen kuntoutuksen tukea tai opintotukea. Opiskelijan lounas on maksuton ja opiston asuntolassa asumiseen voi hakea myös asumistukea Kelalta. Ennen opintojen alkamista, opintojen rahoitus kannattaa kartoittaa opiston ohjaajan kanssa.” 

    Palvelun saavutettavuus

    Edellyttää digitaitoja
    Edellyttää vahvaa tunnistautumista
    Ei edellytä lukutaitoa
    Kuulorajoitteet huomioitu toteutuksessa
    Liikuntarajoitteet huomioitu toteutuksessa
    Mahdollisuus anonyymiin asiointiin
    Mahdollisuus asioida viittomakielellä
    Mahdollisuus lainata palvelussa tarvittavia työvälineitä
    Mahdollisuus selkokieliseen palveluun
    Mahdollisuus tulkkauspalveluun
    Näkörajoitteet huomioitu toteutuksessa
    Palvelun kohderyhmä on rajattu sukupuolen mukaan
    Palveluun osallistuminen edellyttää omia työvälineitä
    Verkkopalvelu on saavutettava

    Kohderyhmä

    Kuvaa kenttään, kenelle palvelu on suunniteltu, millaisessa elämäntilanteessa oleva asiakas osallistumisesta hyötyy ja kenelle se soveltuu, tai onko työttömyyden statuksella tai kestolla merkitystä osallistumiseen. Kuvauksessa voi myös olla tarkentavaa tietoa esimerkiksi asiakkaan ikään, asuinkuntaan tai kielitaitoon liittyen.

    Esim. "Palvelu on avoin kaikille, eli voit olla työnhakijana, työssä tai työelämän ulkopuolella. Palvelu voi sopia sinulle, jos 

    • opintosi ovat aiemmin keskeytyneet ja haluaisit jatkaa niitä tai pohtia muita koulutusvaihtoehtoja 
    • sinulla ei ole vielä tietoa itseäsi kiinnostavasta opiskelualasta (hakeutuminen, koulutuksen soveltuvuus esim. terveydellisten rajoitteiden vuoksi) 
    • olet kiinnostunut osaamisesi kehittämisestä, mutta et tiedä, mikä ala olisi sinulle oikea.” 

    tai: "Palvelu X on tarkoitettu yli 25-vuotiaille Y kunnan työttömille työnhakijoille. Voit hakeutua palveluun, jos työttömyytesi on kestänyt enintään N vuotta. Voimassa oleva 0-tuntisopimus ei estä osallistumista palveluun. Osaathan auttavasti suomea, ruotsia tai englantia. Palvelu alkaa alkukartoituksella, jonka jälkeen sinulle tehdään yksilöllinen suunnitelma. Sinulla voi olla aiempaa työkokemusta tai koulutustaustaa näistä aloista tai ala voi olla sinulle kokonaan uusi."

    Osallistujan kotikunta
    Kotikunnalla ei merkitystä
    Ikäryhmät

    Osallistuminen

    Berätta för kunden hur han kan delta i tjänsten, eventuella registreringspolicyer och kanaler samt villkoren för deltagande.

    • Finns det föranmälan till tjänsten? Hur och när görs det?
    • Finns det någon deadline för anmälan?
    • Är deltagande eller registrering i tjänsten fortlöpande?
    • Kan jag delta bara en del av tiden?
    • Hur ska jag förbereda mig för deltagande?
    • Kommer deltagaren behöva ta med sig egna verktyg etc.?
    • Var kan deltagaren få mer information?
    • Finns det några villkor för deltagande, till exempel obligatorisk närvaro?
    Osallistumisen edellytykset:

    Kerro, millaisten edellytysten tulee täyttyä, jotta asiakas voi osallistua palveluun. Esimerkkejä osallistumisen edellytyksistä: 

    • kielitaitotaso tai ikä 
    • ICT-taidot 
    • pohjakoulutus tai työkokemus 
    • työttömyyden kesto 
    • työttömyysstatus 
    • elämäntilanne 
    • myönteinen päätös osallistumiselle. 

    Esim. "Palveluun osallistuminen edellyttää että olet X kunnan työllisyyspalveluissa työttömänä työnhakijana ja työttömyytesi on kestänyt enintään 3 vuotta. Palveluun voivat osallistua kaikenikäiset asiakkaat, jotka ovat kiinnostuneita työllistymään Y alan työtehtäviin. Puutteellinen suomen kielen taito tai puutteelliset tietotekniset perustaidot eivät estä palveluun osallistumista. Jos pystyt vähintään auttavasti asioimaan vastuuasiantuntijasi kanssa jollakin näistä kielistä (suomi, ruotsi tai englanti), voit osallistua palvelun alkukartoitukseen. Palveluun osallistuessasi, tulee työkykysi olla sellainen, että kykenet työskentelemään Y alan työtehtävissä. Soveltuvuuttasi ko. alojen töihin arvioidaan palvelun kartoitusjaksolla. Sinulla voi olla aiempaa työkokemusta ja koulutustaustaa näistä aloista tai voit olla kokonaan uusi aloille hakeutuva henkilö. Kun nämä edellytykset täyttyvät, työllisyyspalvelut harkitsevat palvelun tarkoituksenmukaisuuden."

    tai

    "Palveluun on mahdollista osallistua, jos 

    1. olet halukas ja motivoitunut työllistymään
    2. olet työttömänä työnhakijana kunnan työllisyyspalveluissa tai TE-toimistossa
    3. sinulla on diagnosoitu vamma tai sairaus, joka merkittävästi vaikuttaa työllistymiseen ja josta olet esittänyt lääkärintodistuksen 
    4. sinulla on terveydentilan vuoksi suuria haasteita löytää työpaikka."
    Osallistumisen hyödyt:

    Motivoi asiakasta kertomalla hänelle osallistumisen hyödyistä.  

    • Miksi sinun kannattaa osallistua tähän palveluun? 
    • Miten tilanteesi tai osaamisesi voi muuttua palveluun osallistumisen myötä?  
    • Kuvaile esimerkiksi osallistumisen aikana kehittyviä taitoja, mahdollisia todistuksia, vertaistukea, kontakteja ja jatkovalmiuksia. 

    Esim. "Palvelun tavoitteena löytää sinulle töitä XYZ alan työtehtävissä. Palveluntuottajilla on kontakteja alojen työnantajiin ja työpaikka voi löytyä hyvinkin nopeasti. Palvelun kautta syntyneissä työsuhteissa sinulle tulee taata minimissään 18 tuntia töitä viikossa. Palvelussa saat henkilökohtaista tukea työnhakuusi, jolloin mahdollisuudet täyttää työnhakuvelvoitetta helpottuvat. Valmentajat auttavat haastatteluihin valmistautumisessa ja työhakemusten laatimisessa. Sinulla on myös mahdollisuus suorittaa palvelun aikana tarvittaessa passi-/korttikoulutuksia (esim. hygieniapassi tai anniskelupassi)."

    Jos palvelussa on suostumuskäytäntöjä, kuvaile niitä tarkemmin. Kerro esimerkiksi: 

    • Mitä suostumuskäytäntöjä palveluun kuuluu? 
    • Kuka suostumuksen pyytää ja keneltä? 
    • Miten asiakasta informoidaan käytännöstä? 
    • Kauanko suostumus on voimassa? 
    • Mistä saa lisätietoa suostumuksesta? 
    • Mistä suostumuslomakkeen saa? 

    Esim. "Tietojen siirtoa varten palveluntuottaja pyytää sinua alkukartoituksen aikana täyttämään suostumuslomakkeen paperisena tai verkkosivuilla. Suostumuksella annat palveluntuottajalle luvan välittää sinua koskevia tietoja työllisyyspalveluille, mm. osallistumiseen ja maksatukseen/etuuksiin liittyen. Suostumus on voimassa palvelun päättymisen jälkeen 2 kuukautta. Tietojasi ei käytetä muuhun tarkoitukseen ja voit aina pyytää selvitystä käsitellyistä tiedoista." 

    Toteutustapa

    Toteutustapa

    Berätta för kunden om implementeringen av tjänsten och vad som händer under den. Beskriv till exempel:

    • Hur länge varar tjänsten?
    • Hur och var finns tjänsten tillgänglig?
    • På vilka olika sätt implementeras tjänsten (till exempel transaktionskanaler, gruppstorlekar och individuell vägledning)?
    • Vad består tjänsten av (tjänstelement och innehåll)?

    Öppna upp implementeringsmetoden så att deltagaren förstår hur länge tjänsten varar, vad som händer under den, på vilka platser och på vilka sätt den är tillgänglig vid varje given tidpunkt.

    Liitteet (aukeavat uuteen välilehteen)

    Missä ja milloin

    weekly, starting from 23.10.2023 - 08:30 -

    Esimerkkikatu 1, 00100 Helsinki (Esimerkkiorganisaatio)

    Toimipaikan lisätietoon voit lisätä toimipisteeseen liittyviä tarkennuksia tai huomioitavia asioita, esimerkiksi aukioloihin, saapumiseen tai esteettömyyteen liittyen.
    Esteettömyys
    Rakennuksessa on hissi

    Tilassa on huomioitu näkörajoitteet

    Julkisen liikenteen saavutettavissa
    Palvelun kieli
    suomi,
    ruotsi,
    englanti
    Lisätiedot:
    Jos toimipisteeseen tai järjestämisajankohtaan liittyy jotain tarkennettavaa, voit kuvata sen tässä.
    Esim. "Kun tulet varatulle tapaamiselle, voit mennä suoraan hissillä tai portaita kutsuviestissä mainittuun kerrokseen odottamaan. Sinun ei tarvitse erikseen ilmoittautua. Jos et ole varma mihin sinun pitäisi mennä, voit kysyä apua katutason neuvontatyöntekijöiltä tai vartijalta.", "Kaikki toimipisteessä tapahtuvat infotilaisuudet järjestetään 2. kerroksen koulutustiloissa. Asiakkaat voivat tulla hissillä 2. kerroksen aulatilaan odottamaan tilaisuuksien alkamista." tai "Huomaathan, että kaikki Postitalon tapahtumat kesä-heinäkuussa järjestetään vain ensimmäisen kerroksen Sauma- ja Purku-kokoustiloissa."